Oppi, tuo vanha neuvostoauto

alt=""

Kirjoitettu C. S. Lewisin Paholaisen kirjeopistoa mukaillen:

Rakas Mali,

Kun maailmaa luotiin, se tehtiin koostuvaksi erillisistä osasista, jotka sopivat yhteen. Meidän aikaansaannoksemme oli iskeä kiilaa osasten väliin tai toisaalta liudentaa kaikki erot osasten välillä. Missä on harmoninen sävelkulku ja rytmi, me tuomme riitasointua ja pomppuja tai monotonisuutta ja jumputusta. Missä on muoto ja ryhti, me tuomme murtumia ja rappeumaa tai suttua ja lässähdyksen. Ymmärrät varmasti, mitä ajan takaa.

Oppi on yksi tällainen asia, joka muistuttaa maailmaa kadotetusta Eedenistä. Se on täynnä osia, pieniä ja suuria, jotka suhtautuvat toisiinsa tavalla, josta emme ole päässeet koskaan täysin selville. Selvää on kuitenkin, että kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yhden osan turmeleminen ennen pitkää tuntuu jossain muuallakin. Parasta olisi, jos koko oppijärjestelmä lakkaisi olemasta kokonaan, mutta koska Kirjassa mainitaan se niin moneen kertaan, lienee toiveeni turha. Sitä ei siis voi kokonaan piilottaa. Siksi sitä täytyy muuttaa.

Yksi keino on näyttää oppi kuin vanhana rähjäisenä neuvostoautona. Kuten ennenkään, et nytkään saa suoraan lausua mielikuvaa ääneen, vaan sinun täytyy luoda kuva kiertotein, esimerkiksi tähdentämällä opin osa-alueiden ylikorostamisen vahingollisuutta. Sen sijaan siis, että kristityt huomaisivat jonkun opettavan jostakin asiasta yksinkertaisesti väärin, he sanovatkin hänen vain painottavan jotain sinänsä oikeaa asiaa liikaa. Kun ”ylikorostuksia” alkaa esiintyä vähän joka puolella, oppikäsityksestä todella tulee kuin ruosteinen kosla, jota pitää jatkuvasti rassata ja viritellä, ettei karismaattisuus keuli yli, ettei vaivuta varikolle korkeakirkolliseen aivouskoon, ettei ylipainoteta vuoroin diakoniaa tai sisälähetystä, ettei luonnollinen teologia lähde lapasesta tai ettei apologiaa ajeta älylliseen umpikujaan. Tämä on hyödyllinen näkemys, sillä hevosvoimattomana luuskana nähty oppi myös alkaa toimia niin: se yskii ja pomppii, suoraan ajaaksesi saat kääntää rattia joka suuntaan, muttereita ja ruuveja pitää kiristää tai löysätä liikkeessä ja parkissa. Ennen kaikkea vekottimen toiminta on jatkuvasti kuskin ja mekaanikon tarkkaavaisuudesta kiinni, ei autosta itsestään. Lieväksi harmiksemme tällaisella ritsalla saattaa päästä perillekin, mutta matka on raskas, eivätkä kyytiä siedä kuin sitkeimmät istumalihakset. Naiset ja lapset varokoot.

Tietenkään oppi ei todellisuudessa ole auto eikä edes kone, vaan jotain paljon vaikeampaa. Tässä vaiheessa meille (ja kristityille) kuitenkin riittää tämä vaikutelma, sillä se on saanut tarpeeksi monet ansaan. Näin siis Vihollisen joukoilla tulee olla se käsitys, että oppi on välttämätön paha, jonka kanssa ei kannata liikaa olla tekemisissä, tai se lakkaa toimimasta kokonaan.

Toisaalta oppi voi yhtä hyvin olla jotain niin hienoa ja ylhäistä – mitä sen epäilemättä täytyy ollakin – , ettei tavallisen taivaankansalaisen kannata vaivata päätänsä niin korkeilla aatoksilla. Suomalaiskansallinen herraviha saa yhdessä tämän nöyryydeksi puetun laiskuuden avulla aikaan sen, että oppia pidetään norsunluutornissa elävien tärkeilevien teologien puolihyödyttömänä harrastuksena, jonka varjolla nuo teoreettiset pohdiskelijat pääsevät ekumeenisiin konferensseihin keskustelemaan sofistikoituneita. Siinä sinulla on toinen hyvä ja tarkkarajainen lokero dogmalle.

Käännämme siis opin osat toisiaan vastaan sen sijaan, että ne toimisivat kokonaisuutena. Opin vaarallisuus on näet juuri sen kokonaisuudessa. Jos siitä jotain tiedän, niin auton sijaan se on enemmänkin kuin orkesteri, joka täydessä soinnissaan pauhaa korviahuumaavalla voimakkuudella, rintaakouraisevalla kauneudella ja jalat alta pyyhkäisevällä temmolla niin, että helvetin portit tuntuvat Jerikon muurien rinnalla riisipaperiseiniltä. Sitä soittoa kuulleet harvoin palaavat entiselleen, enkä puhu nyt vain ihmisistä, valitettavasti.

Hellä setäsi,
Pora

Miikka Niiranen
Kansanlähetysopiston apologialinjan vastaava

Julkaistu aikaisemmin Seurakuntalainen-verkkolehdessä.

Kirjoitus on julkaistu Arkin numerossa 2/2023. Tilaa Arkki ilmaiseksi

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

OPKOn kesäleiri järjestetään Valkealan kristillisellä opistolla 19.–23.7.2023

Mukana ohjelmassa mm.
Sari Essayah
Eero Junkkaala
Danielle ja Jussi Miettinen
Jari Kekäle
Pekka Mäkipää
Pekka Arvio
Tuomas Hynynen & ystävät Ukrainasta
Miikka Niiranen
Kimmo Karhi, Pekka Mäkipää & co puhallinorkesteri
Perjantai-illan konsertti: Pietari Savolainen & Band 
Lasten ja nuorten ohjelmassa Annastiina Toppari ja Tenho Rajala. Pienten lasten hoito järjestetty. Lue lisää kesäleiristä

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

alt=""
Pääkirjoitukset

Arkin pääkirjoitus: Sankarin tekoja

Koripalloilija Lauri Markkasesta on tullut suomalaisten supersankari. Hänen sädekehänsä alkoi hohtaa entistä kirkkaampana, kun mies puki huhtikuussa ylleen armeijan harmaat puolustusvoimien urheilukoulussa Santahaminassa. Laurin kaltaisten superlahjakkuuksien kohdalla unohtuu helposti, että

Lue lisää »
Aiempia:
Teema
alt=""
Chat(botti) auttaa lähetystyössä

Jeesus käski kylvää ilosanomaa. Jos tehtävä on syytä hoitaa tehokkaasti, uuden teknologian mahdollisuuksia ei pidä hukata, sanoo
datatieteen ammattilainen Elias Luoma.

Opetukset

alt=""

Rukoushaastattelussa raamattukouluttaja Eero Junkkaala

Mikä on kiinnostanut sinua viime aikoina Jeesuksen rukousopetuksissa? Minua on viime aikoina erityisesti kiinnostanut se, mitä Luukkaan evankeliumi kertoo Jeesuksen rukouselämästä. Muut evankelistat eivät kiinnitä tähän niin paljon huomiota, mutta

Apologianurkka
alt=""

Oppi, tuo vanha neuvostoauto

Kirjoitettu C. S. Lewisin Paholaisen kirjeopistoa mukaillen: Rakas Mali, Kun maailmaa luotiin, se tehtiin koostuvaksi erillisistä osasista, jotka sopivat yhteen. Meidän aikaansaannoksemme oli iskeä kiilaa osasten väliin tai toisaalta liudentaa

Kolumnit

Nasaretilaisen kriisinhallinnasta

Kuoleman voittajan arvonimen voisi ajatella viittaavan voimakkaaseen, hyvän puolella seisovaan taistelijaan. Entä jos Jeesuksen kansainvälinen kriisinhallinta ei tunnu oikeanlaiselta tai riittävältä?