Vapauden vangit

Miikka Niiranen

Kirjoitettu C. S. Lewisin Paholaisen kirjeopistoa mukaillen:

Rakas Mali,

Suomalaisessa kulttuurissa on mielenkiintoinen sekakäsitys vapaudesta. Toisaalta täällä on voimissaan ihanne alkukantaisesta metsänihmisestä vapaana vaeltavana salojen sankarina. Kesäisin se pääsee keskiäkäisessä konttorirotassakin irti, kun kesämökillä pienessä huppelissa pilkotaan tylsällä kirveellä halkoja ja uhotaan nuoruuden suuruudenpäivistä, noista ajoista ennen vatsakumpua ja välilevyvaivoja. Tämä mielikuva on surkeasta hupaisuudestaan huolimatta kuitenkin petollisen lähellä todellista vapauden määritelmää. Sitä tulee pitää vähän silmällä, jotta se pysyy syrjäseutujen korpikansan heininä.

Toisille taas – pääasiassa kaupunkilaisille – vapaus merkitsee valtiovallan edistämää kansalaisten irtiottoa perinteisistä kristillisistä arvoista samaan tapaan kuin talolle vapaus merkitsee irtiottoa perustuksistaan. Kauan se kesti, mutta tähän tilanteeseen päästäksemme kasvatimme sanan ”liberalismi” pois oikeistolaisen vapaan markkinatalouden juuristaan tarkoittamaan kaiken makuuhuoneen ulkopuolisen elämän sääntelyä ja rajoittamista. Voittomme on ollut suuri.

Tässä on kuitenkin eräs ongelma. Nimittäin kuinka kauan kulttuuri voi vielä vapautua jostain sellaisesta, josta päävapauttajilla itselläänkään on enää vain tiskivedenhaaleita muistikuvia? Ei kukaan esimerkiksi enää tiedä, mitä kymmenen käskyä kieltävät. Niin harvinaisia ovat vapautumisen hetket nykyään, että kukaties Taivaaseen asti kaikuvat ne riemastuneet kiljahdukset kun iltapäivämediassa äkätään yksikin alistumaton henkilö, – usein enempää ei löydetäkään – jonka vanhojen aikojen elämäntapa on mitättömän harvinainen mutta kuitenkin valtava uhka koko vapaan maailman sivistykselle.

Ei kukaan esimerkiksi enää tiedä, mitä kymmenen käskyä kieltävät.

Kun parrasvalot on suunnattu tällaiseen henkilöön, kärrää lehtien etusivuille kiireesti rivistö tärkeitä tätejä opettamaan nuorisolle kuinka outoja ovat käsitykset, joita suurin osa ihmiskuntaa on noudattanut suurimman osan kirjoitettua maailmanhistoriaa. Nämä ohikiitävät kansanvalistustilaisuudet tulee käyttää salamannopeasti hyväksi. Ole tarkkana.

Historiallisesti olemme yleensä siinä vaiheessa valloitustamme olleet pulassa, kun kulttuurissa on ihmisiä, jotka ovat koko nuoruutensa varttuneet rumuuden, irstauden, sodan tai ”vapautumisen” keskellä. Sillä heillä ei ole kokemusta siitä entisestä maailmasta, josta olisi pitänyt vapautua tai jonka puolesta taistella. Kuten sotilaat raakuuteen turruttuaan näkevät tappamisessa vain yksitoikkoista julmuutta, tylsyyttä ja lannistavuutta, niin tällaisetkin ihmiset näkevät vain rumuuden repivyyden, haureuden tyhjyyden ja ”vapautemme” sitovuuden. Sota näyttäytyy urheana vain niille, joiden mielessä ovat kirkkaana ne asiat, joiden puolesta taistellaan. Rumuus ja sonta taiteessa näyttäytyvät rohkeana performanssina vain niin kauan kuin muistissa on kauneus ja puhtaus, josta ne irtautuvat ja jota vasten ne on piirretty. Kun muisti on näistä asioista tyhjä, rumuus ei kiinnosta ketään.

Nykyisten oppikirjojemme reseptit on julkisen elämän valloituksen osalta käytetty. On suuri vaara siinä, että moni BB-sukupolven nuori, joka on kasvanut aina olemaan kaikkien kanssa kaiken aikaa ja omaksunut pesusienen tavoin vapaan rakkauden vankeuden, ei enää näe sitä tarkoittamanamme ilosanomana, jona edellinen sukupolvi sen vielä näki. Olemme turmion tiellä, jos samaan aikaan on jäljellä vielä vanhan maailman kristittyjä. Näiden ryhmien välinen vastakkainasettelu toimii ennen pitkää näet meidän tappioksemme. Synnin tylsyyden kuorruttamalle mielelle on uudestisyntymä löytää jotain latteudesta poikkeavaa, anteeksiantamuksesta puhumattakaan.

Hellä setäsi,
Pora

Teksti: Miikka Niiranen
Kuva: Ilkka Kontturi
Juttu on julkaistu Arkin numerossa 2/2022. Tilaa Arkki ilmaiseksi

Kirjoitus on julkaistu aikaisemmin Nuotta-lehdessä 9/2012.

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

17.-21.7. OPKOn kesäleiri Valkealassa

17.8. OPKOn 60-vuotisjuhlavuoden pääjuhla Enä-Sepässä klo 11−21

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

Pääsihteeri Jussi Miettisen kuva.
Pääkirjoitukset

Arkin pääkirjoitus: Kaksi valtuutusta

Milloin viimeksi aloit katsoa elokuvaa keskeltä tietämättä, mitä siihen mennessä on tapahtunut? Uskonasioiden kanssa käy usein näin. Keskitymme tapahtumiin syntiinlankeemuksesta lunastukseen unohtaen, että stoori alkoi jo ennen niitä. Raamatun kuvaamat luomistapahtumat kertovat suuresta taiteilijasta, joka ei luonut mitään vain siksi, että se on hyödyllistä. ”Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä” (1. Moos. 2:9). Kauneus ja sen tuoma nautinto olivat arvokkaita itsessään. Nämä ovat edelleen läsnä kaikkialla maailmassa – vastasyntyneen lapsen maidon luputuksessa, koiran selkään sataneessa lumihiutaleessa ja poskien punassa ensitreffeillä. ”Kauneus pelastaa maailman”, sanoi venäläinen kirjailija Fjodor Dostojevski.

Lue lisää »
Aiempia:
Teema
Godwin "Gody" Otieno
Tanssija putosi Jeesuksen syliin

Kenialainen ammattitanssija Godwin ”Gody” Otieno ahmi Euroopan taidemaailman mahdollisuuksia ja loisti suurilla lavoilla. Hän luopui loisteesta juuri kun nousukiito oli maukkaimmillaan. Jäljellä on Jeesus ja avoin tulevaisuus.

Opetukset

Herätys apostolien malliin

On kiehtovaa ja yllätyksellistä tutustua siihen millainen Jeesus oli. Tarkoitan hänen katsettaan, luonnettaan ja sen sellaista. Ne kertovat meille, millainen Jumala on. Uuden testamentin kertomukset Jeesuksen kohtaamisista ihmisten kanssa tutustuttavat meidät Jeesuksen persoonallisuuteen. ”Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh.14:9).

Apologianurkka

Luomisen tuskaa

Harva luonnontieteen paradigma aiheuttaa kristittyjen parissa yhtä suurta kiistaa ja hämmennystä kuin evoluutio. Se jakaa uskovat vähintään kolmeen leiriin, jotka suhtautuvat tieteeseen ja Raamattuun eri tavoin.

Kolumnit

Petra Uusimaan kuva.

Perheyhteys toi minut lähemmäksi Jumalaa

Olen aina kokenut kroonista yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta, ja muistan itkeneeni yksinäisyyttäni vielä uskoontulonikin jälkeen monina iltoina rukoillessa. En koskaan uskonut, että Jumala voisi ratkaista yksinäisyyttäni.