Jeesuksen perässähiihtäjät

opiskelijat
Kuuluisat viimeiset sanat! Ennen taivaaseen astumistaan Jeesus antoi kaste- ja lähetyskäskyn rakkaille ystävilleen kuin testamenttina.

”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” (Matt. 28:18–20)

Käsky on suurimmalla osalle suomalaisista tuttu jo rippikoulussa tankatuista ulkoläksyistä. Varmaan sinullekin! Siitä opimme, että opetuslapsilla on yksi suuri missio: tehdä opetuslapsia. Kaikki maailman ihmiset on kutsuttu elämään samankaltaisessa suhteessa Jeesuksen kanssa kuin ensimmäiset Jeesuksen seuraajatkin. Helpommin sanottu kuin tehty?

Sen voisi sanoa toisinkin

Suomen kielen sana ”opetuslapsi” sana ei ole erityisen onnistunut. Sori vaan kirjakielemme luoja Mikael Agricola! Ilmaisu kuulostaa monen mielestä ihmisen aikuisuutta ja harkintakykyä loukkaavana, onhan lapsi avuton ja tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa. Esimerkiksi saksan kielessä opetuslasta tarkoittava sana nachfolger (seuraaja, kruununperijä) on paljon onnistuneempi. Jeesuksen seuraaja ei ole vain säännöllisesti tuttipullolla tankattava avuton pienokainen. Opetuslapsi on pikemminkin ihminen, joka seuraa Jeesusta, kasvaa hänen sanansa tuntemisessaan ja ottaa aktiivisesti vastuuta maailmassa. Näin Jeesuksen ensimmäiset opetuslapsetkin tekivät syntisyydestään huolimatta. He hiihtivät Jeesuksen avaamaa latua itseään säästämättä. Pitäisikö nykyään puhua Jeesuksen opetuslasten sijaan Jeesuksen opiskelijoista?

Kasteesta se starttaa

Muutama viikko sitten kastoin kaksi nuorta kundia Jumalan lapsiksi ja Jeesuksen täysivaltaisiksi seuraajiksi. Mieleen painuneessa tilaisuudessa luimme kaste- ja lähetyskäskyn, niin kuin kastetoimituksessa aina tehdään. Opetuslapsen elämä starttaa kastehetkestä. Kasteessa meidät liitetään Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Puemme päällemme Kristuksen kuin valkean vaatteen, joka peittää syntimme alleen (Room.6:3‒6).

Opetuslapsi on ristinkantaja, Jeesuksen tuoksu tässä maailmassa. Tästä muistutuksena kastamani pojat saivat kumpikin ristikaulakorun. Opetuslapsen elämä ei siis ole ensi sijaisesti ole jotakin, mitä teemme, vaan mitä olemme. Jeesus antaa lahjaksi uskon ja yltäkylläisen elämän hänen seurassaan. Samalla tavalla kuin ihminen pelastuu yksin armosta, hänet myös kutsutaan Jeesuksen opetuslapseksi yksin armosta. Kristitty syntyy, elää ja kuolee kokonaan armon varassa (Room. 5:2).

Kun joku on lähellä Jeesusta…

Kun Jeesus kutsui 12 hyvin erilaista palestiinalaista miestä opetuslapsikseen, hän aloitti valmennuksen järjestämällä aikaa vain olla yhdessä. Vasta tämän jälkeen alkoi palvelutyö (Mark. 3:13‒15). Tämä kertoo tärkeysjärjestyksestä. Kirjailija Henri Nouwen kirjoittaa terävästi: “Vuosien varrella olemme alkaneet ajatella, että suurin ja ensisijaisin kutsumuksemme on olla läsnä ihmisille kaikissa heidän tarpeissaan. Raamattu ei kuitenkaan näytä tukevan tätä ajatusta. Jeesus halusi kaikkein ensimmäiseksi totella Isäänsä ja elää jatkuvasti hänen läsnäolossaan. Vasta silloin hän tiesi, mitä hänen tulisi tehdä ihmissuhteissaan.”

Elämä Jeesuksen opetuslapsena liittyy väistämättä identiteettiimme eli käsitykseen itsestämme. Jeesus varoitti kutsumuksestaan innostuneita opetuslapsiaan iloitsemasta siitä, että henget ovat heille alamaisia. Sen sijaan heidän tulisi uhkua riemua siitä, että heidän nimensä on kirjoitettu taivaan kirjaan (Luuk. 10:20). Toisin sanoen Jeesus sanoi, että palvelutyö on kyllä tärkeää, mutta Jumala rakastaa enemmän meitä kuin meidän tekojamme. Kutsumuksemme ja samalla koko elämämme perusta on se, että olemme armahdettuja Jumalan lapsia. Oleminen menee tekemisen edelle. Opetuslapsi on kaikessa riippuvainen Jumalan armosta ja läsnäolosta. Hedelmällinen elämä on sellaista, jossa ihminen kuolee itseriittoisuudelleen ja antaa Jeesuksen vallata alaa (Joh. 12:24). Jeesuksen opetuslapsena sinä olet Jeesuksessa ja Jeesus on sinussa 24/7. Hyviä hiihtoretkiä umpihankeen avatulla ladulla!

Jussi Miettinen
OPKOn pääsihteeri

Kirjoitus on julkaistu Arkki-lehden numerossa 4/2019. Tilaa Arkki ilmaiseksi
 

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

17.-21.7. OPKOn kesäleiri Valkealassa

17.8. OPKOn 60-vuotisjuhlavuoden pääjuhla Enä-Sepässä klo 11−21

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

Pääsihteeri Jussi Miettisen kuva.
Pääkirjoitukset

Arkin pääkirjoitus: Kaksi valtuutusta

Milloin viimeksi aloit katsoa elokuvaa keskeltä tietämättä, mitä siihen mennessä on tapahtunut? Uskonasioiden kanssa käy usein näin. Keskitymme tapahtumiin syntiinlankeemuksesta lunastukseen unohtaen, että stoori alkoi jo ennen niitä. Raamatun kuvaamat luomistapahtumat kertovat suuresta taiteilijasta, joka ei luonut mitään vain siksi, että se on hyödyllistä. ”Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä” (1. Moos. 2:9). Kauneus ja sen tuoma nautinto olivat arvokkaita itsessään. Nämä ovat edelleen läsnä kaikkialla maailmassa – vastasyntyneen lapsen maidon luputuksessa, koiran selkään sataneessa lumihiutaleessa ja poskien punassa ensitreffeillä. ”Kauneus pelastaa maailman”, sanoi venäläinen kirjailija Fjodor Dostojevski.

Lue lisää »
Aiempia:
Teema
Godwin "Gody" Otieno
Tanssija putosi Jeesuksen syliin

Kenialainen ammattitanssija Godwin ”Gody” Otieno ahmi Euroopan taidemaailman mahdollisuuksia ja loisti suurilla lavoilla. Hän luopui loisteesta juuri kun nousukiito oli maukkaimmillaan. Jäljellä on Jeesus ja avoin tulevaisuus.

Opetukset

Herätys apostolien malliin

On kiehtovaa ja yllätyksellistä tutustua siihen millainen Jeesus oli. Tarkoitan hänen katsettaan, luonnettaan ja sen sellaista. Ne kertovat meille, millainen Jumala on. Uuden testamentin kertomukset Jeesuksen kohtaamisista ihmisten kanssa tutustuttavat meidät Jeesuksen persoonallisuuteen. ”Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh.14:9).

Apologianurkka

Luomisen tuskaa

Harva luonnontieteen paradigma aiheuttaa kristittyjen parissa yhtä suurta kiistaa ja hämmennystä kuin evoluutio. Se jakaa uskovat vähintään kolmeen leiriin, jotka suhtautuvat tieteeseen ja Raamattuun eri tavoin.

Kolumnit

Petra Uusimaan kuva.

Perheyhteys toi minut lähemmäksi Jumalaa

Olen aina kokenut kroonista yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta, ja muistan itkeneeni yksinäisyyttäni vielä uskoontulonikin jälkeen monina iltoina rukoillessa. En koskaan uskonut, että Jumala voisi ratkaista yksinäisyyttäni.