”Jos olisit syntynyt Intiassa, olisit hindu!”

Professori Richard Dawkins pitää uskontoa vain kopioituvana kulttuuripalikkana. Mikä yllätys, että Suomessa syntyneet uskovat Jeesukseen! Jos olisit syntynyt Irakissa, sinut olisi kasvatettu muslimiksi, ja Intiassa olisit luultavasti kumartanut norsupäistä Ganeshaa. Kristinusko on siis satua siinä missä kaikki muutkin uskonnot.

Onko tällainen päättely eheää? On mahdollista ja jopa todennäköistä, että toisessa maassa olisin omaksunut toisen uskonnon. Mutta on kokonaan toinen kysymys, olisinko automaattisesti väärässä. Voidaan näet olettaa, että jos olisin syntynyt Neuvostoliittoon tai Kiinaan, olisin kulttuurisyistä kasvanut ateistiksi. Tuskin Dawkins katsoisi tämän todistavan, että ateismi on satua. Miksi kristinusko sitten olisi?

Olennaista ei ole se, kuinka moni ihminen on seurannut ympäristönsä vaikutusta, vaan kuinka hyvin perusteltu itse näkemys on. Johdonmukainen ja todellisuutta hyvin vastaava katsomus on todennäköisesti tosi, vaikka enemmistö ei tietäisikään, miksi kannattaa sitä. Tietämättömyys ei ole hyve, mutta oikeassa he voivat olla.

Olet samanlaisen sattuman vuoksi syntynyt kulttuurissa, joka katsoo aineen rakentuvan atomeista ja Maan kiertävän Aurinkoa. Eivät nämä käsitykset ole vääriä vain siksi, että monissa kulttuureissa on uskottu toisin, tai edes siksi, ettet osaa perustella niitä.

Syntymävahinkoon perustuva argumentti on eksyksissä toisellakin tapaa. Harva suomalainen seuraa nykyään Jeesusta siksi, että se olisi muodikasta tai vastaisi suvun perinteitä. Itse olen tänään kristitty, koska olen jo neljännesvuosisadan ajan perehtynyt kristinuskon luotettavuuden puolesta puhuviin todisteisiin. Näiden perusteiden sivuuttaminen ja kristinuskon selittäminen pois syntymävahinkona on raskas päättelyvirhe.

Dawkinsin suosima argumentti perustelee onnistuneesti vain yhden seikan: ihmisellä ei ole oikeutta olettaa, että kaikki, mitä hän on ympäriltään omaksunut, olisi automaattisesti totta. Itse asiassa olemme kuulleet, lukeneet ja jopa toistaneet paljon sellaista, mihin meillä ei ollut riittäviä syitä luottaa. Jokaisen tulisi siksi arvioida, onko hän vain sokeasti matkinut toisten käyttäytymis- ja ajattelumalleja vai toiminut aidosti parhaan ymmärryksensä mukaan.

Tämä havainto kääntää argumentin terän ikävään suuntaan. Onko kukaan vakavissaan sitä mieltä, että 2020-luvun jälkimodernismi tuottaa vahingossa mutta runsaasti aitoja Jeesuksen seuraajia? Onko todennäköistä, että Suomeen syntymällä lapsi omaksuu ympäristöstään teistisen todellisuuskäsityksen, raamatullisen arvomaailman, Jeesuksen opettaman moraalin ja syvästi kristillisen elämäntavan? Aito kristillisyys on aina ja kaikkialla ollut epäsovinnaista ja enemmistön vastustamaa. Syntymävahinko tuottaa vain kulttuurikristittyjä.

Mikä puolestaan on se maailmankatsomus, jonka Suomeen syntynyt luultavimmin omaksuu jo ensimmäisistä elinvuosistaan lähtien, vaikka hänen pitäisi itse asiassa arvioida sitä kriittisesti? Jos olet laimea ateisti, cityliberaali, sekulaari humanisti tai LGBTQIA-aakkoskeiton kannattaja, mieti tarkkaan. Maassamme juuri mikään ei ole nyt helpompaa kuin näihin lammikoihin lipuminen virran mukana. Onko katsomuksesi varmasti huolellisen harkinnan ja vilpittömän kriittisen pohdinnan tulosta – vai oletko hindu vain siksi, että synnyit Intiaan?

JJ. Aleksi Markkanen
OPKOn apologi

Kirjoitus on julkaistu Arkin numerossa 1/2023. Tilaa Arkki ilmaiseksi

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

17.-21.7. OPKOn kesäleiri Valkealassa

17.8. OPKOn 60-vuotisjuhlavuoden pääjuhla Enä-Sepässä klo 11−21

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

Pääsihteeri Jussi Miettisen kuva.
Pääkirjoitukset

Arkin pääkirjoitus: Kaksi valtuutusta

Milloin viimeksi aloit katsoa elokuvaa keskeltä tietämättä, mitä siihen mennessä on tapahtunut? Uskonasioiden kanssa käy usein näin. Keskitymme tapahtumiin syntiinlankeemuksesta lunastukseen unohtaen, että stoori alkoi jo ennen niitä. Raamatun kuvaamat luomistapahtumat kertovat suuresta taiteilijasta, joka ei luonut mitään vain siksi, että se on hyödyllistä. ”Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä” (1. Moos. 2:9). Kauneus ja sen tuoma nautinto olivat arvokkaita itsessään. Nämä ovat edelleen läsnä kaikkialla maailmassa – vastasyntyneen lapsen maidon luputuksessa, koiran selkään sataneessa lumihiutaleessa ja poskien punassa ensitreffeillä. ”Kauneus pelastaa maailman”, sanoi venäläinen kirjailija Fjodor Dostojevski.

Lue lisää »
Aiempia:
Teema
Godwin "Gody" Otieno
Tanssija putosi Jeesuksen syliin

Kenialainen ammattitanssija Godwin ”Gody” Otieno ahmi Euroopan taidemaailman mahdollisuuksia ja loisti suurilla lavoilla. Hän luopui loisteesta juuri kun nousukiito oli maukkaimmillaan. Jäljellä on Jeesus ja avoin tulevaisuus.

Opetukset

Herätys apostolien malliin

On kiehtovaa ja yllätyksellistä tutustua siihen millainen Jeesus oli. Tarkoitan hänen katsettaan, luonnettaan ja sen sellaista. Ne kertovat meille, millainen Jumala on. Uuden testamentin kertomukset Jeesuksen kohtaamisista ihmisten kanssa tutustuttavat meidät Jeesuksen persoonallisuuteen. ”Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh.14:9).

Apologianurkka

Luomisen tuskaa

Harva luonnontieteen paradigma aiheuttaa kristittyjen parissa yhtä suurta kiistaa ja hämmennystä kuin evoluutio. Se jakaa uskovat vähintään kolmeen leiriin, jotka suhtautuvat tieteeseen ja Raamattuun eri tavoin.

Kolumnit

Petra Uusimaan kuva.

Perheyhteys toi minut lähemmäksi Jumalaa

Olen aina kokenut kroonista yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta, ja muistan itkeneeni yksinäisyyttäni vielä uskoontulonikin jälkeen monina iltoina rukoillessa. En koskaan uskonut, että Jumala voisi ratkaista yksinäisyyttäni.