Syyskuun Veritas Forumeiden teema Tampereella, Turussa ja Helsingissä oli kärsimyksen ongelma. Käsittelyssä oli klassinen teodikean ongelma: jos Jumala on hyvä ja kaikkivaltias, miksi hän sallii niin paljon pahuutta ja kärsimystä?
Copanin keskustelukumppanina toimi Tampereella hoitotieteen professori Marja Kaunonen, Turussa uskontotieteen professori Matti Kamppinen ja Helsingissä uskonnonfilosofian professori Sami Pihlström. Kolmeen foorumiin osallistui yhteensä 200 henkeä.
Tampereella opiskelijat halusivat nostaa keskusteluun kysymyksen, millä perusteella kristinusko olisi oikeampi tai parempi kuin muut uskonnot. Miksi Jeesus, eikä esimerkiksi Buddha tai Muhammed?
Toisen vuoden filosofian opiskelija Tuomas Lahtinen halusi tietää, miksi foorumeiden ulkomaalaisen puhujan, Palm Beach Atlantic -yliopiston uskonnonfilosofian professorin Paul Copanin tapa ymmärtää kristinusko olisi oikeampi kuin jonkun muun tapa.
Copan pyrki tällaisten kysymysten äärellä nostamaan esille Jeesuksen ylösnousemuksen historiallisena luotettavuuden sekä hänen opetustensa ja esimerkkinsä ylivertaisuuden suhteessa muihin uskonnollisiin auktoriteetteihin.
Kärsimys on vielä arvoitus
‒ Me emme voi tietää tätä. Mutta jos Jumala on hyvä, hänellä on aina hyvä syy sallia kärsimys, vaikka emme vielä pystyisi ymmärtämään mikä se on.Kysymykseen siitä, mikä on kärsimyksen mielekkyys kärsivälle ihmiselle, Paul Copan vastasi varovasti.
Tampereen Veritas Forumiin osallistunut Tuomas Lahtinen kuvaa itseään sanoilla negatiivinen ateisti. Määritelmä tarkoittaa ihmistä, jonka mukaan Jumalan tai jumalien olemassaolon puolesta ei ole olemassa perusteluita. Positiiviset ateistit puolestaan ajattelevat, että on olemassa todisteita Jumalan tai jumalien olemassaoloa vastaan.
Lahtinen on lestadiolaisessa Uusheräys-liikkeessä toimivan evankelistan poika.
‒ Ei ole tullut eteen mitään syytä uskoa Jumalaan, Lahtinen sanoo.
Hänen mielestään kristittyjen pitäisi pyrkiä kyseenalaistamaan ja perustelemaan uskoaan myös rationaalisesti, ei vain vetoamalla henkilökohtaisiin kokemuksiinsa. Hän piti foorumin antia mielenkiintoisena, mutta olisi toivonut enemmän aikaa yleisökysymyksille.
Vastauksia on odotettava
Paul Copan on tutkinut kärsimyksen ongelmaa vuosikymmenet, mutta kaiken selittäviä vastauksia hän ei ole löytänyt. Esimerkiksi holokausti ja lasten hyväksikäyttö ovat hänelle edelleen arvoituksia.
‒ Pahan ongelma haastaa minua koko ajan. Haluaisin tietää, miksi Jumala pitää oikeana sallia kamalimmatkin kärsimykset ja miten hän saa sen kaiken palvelemaan omia hyviä päämääriään. Uskon, että niin kuitenkin lopulta tapahtuu.
Teinivuosinaan Paul Copan ryhtyi paneutumaan kristinuskoon älyllisten kysymysten näkökulmasta.
‒ Kävin yksityiskoulua, jossa oli tarjolla apologian kurssi. Kurssilla vakuutuin kristinuskon historiallisesta luotettavuudesta ja älyllisistä perusteista. Kenenkään ei tarvitse tehdä sokkona hyppyä pimeyteen. Kun oivalsin tämän, sain intoa ja rohkeutta kertoa uskostani toisille.
Myöhemmin Paul Copan sai professoreikseen maineikkaan William Lane Craigin ja uskonnonfilosofi Stuart Hackettin.
‒ Hackettin innostavilla luennoilla löysin filosofian laajan maailman ja halusin opiskella teologian lisäksi tutkinnon myös filosofiasta.
Copanin älyllisiä ja hengellisiä innostajia ovat olleet myös kirjailija C.S. Lewis ja teologi John Stott.
Danielle Miettinen,
Veritas Forum -koordinaattori