Vain yksi jumala vähemmän

Aleksi Markkanen

Uusateistit huomauttavat mielellään, että kristityt ovat pitkälti samaa mieltä heidän kanssaan. He luettelevat pitkän rimpsun muinaisia ja nykyisiä jumalhahmoja, joihin mekään emme usko. Sitten he toteavat myhäilevään sävyyn, että kiistäessään myös kristinuskon Jumalan he vain ottavat viimeisen johdonmukaisen askelen. ”Minä uskon vain yhteen jumalaan vähemmän kuin sinä.”

Tällainen naljailu voi kuulostaa vakuuttavalta, mutta järkevää tai älyllisesti rehellistä se ei ole.

Ensiksikin monissa vastaavissa tilanteissa olisi mieletöntä järkeillä samalla tavoin. Jos lukioluokka saa kymmenen eri tulosta vaikeaan laskutehtävään, kukaan ei tee siitä johtopäätöstä, että oikeaa vastausta ei olisi olemassakaan. Pöydälläni olevaa kirjaa ei ole kirjoittanut Tolkien, Waltari eikä Utrio, mutta tuo seikka ei oikeuta päättelemään, ettei sillä olisi kirjoittajaa lainkaan. Niin voi tehdä vain, jos olettaa valmiiksi, ettei sitä ole – kehäpäätelmänä tunnettu ajatusvirhe.

Jos minulle äkkiä osoitettaisiin, ettei äidiksi luulemani nainen olekaan biologinen äitini, moni nykyinen uskomukseni haihtuisi.

Toiseksi kristittyjen kutsuminen ”ateisteiksi kaikkiin muihin jumaliin nähden” on hyödytöntä käsitteillä leikkimistä. Olen naimisissa, mutta tätä päättelyä soveltamalla ilmeisesti myös ”poikamies kaikkiin muihin naisiin nähden”. Mitä väliä noilla muilla naisilla on, kun ratkaiseva ero naimattoman ja aviomiehen välillä on juuri se yksi vaimo? Ateistihan voi kääntyä kristityksi, jos katsomukset todella ovat näin lähellä toisiaan! Ei hänen tarvitse uskoa tuhansiin jumaliin – ”vain yhteen enemmän” kuin parhaillaan uskoo.

Kolmanneksi olemassaolo ja ominaisuudet ovat kaksi täysin eri kysymystä. Jos minulle äkkiä osoitettaisiin, ettei äidiksi luulemani nainen olekaan biologinen äitini, moni nykyinen uskomukseni haihtuisi. En enää tietäisi oikean äitini nimeä, hiusten väriä tai ammattia. Mutta lakkaisinko samalla uskomasta hänen olleen olemassa? En tietenkään. Päinvastoin päättelisin, että hän oli ihminen, hänellä oli kohtu, hän oli vähintään teini-iässä ja oman ihonvärini perusteella tuskin ainakaan afrikkalainen.

Samalla tavoin kysymys Jumalan olemassaolosta yleisellä tasolla on eri asia kuin saada selville, kuka hän on. Jos erilaiset todisteet viittaavat voimakkaasti kosmoksen ikuiseen, hyvään ja suunnattoman taitavaan Luojaan, on ateistin kannalta laiha lohtu, että ihmiskunta on vuosisatoja kiistellyt hänen nimestään ja ominaisuuksistaan. Jo hänen olemassaolonsa kumoaa ateismin.

Neljäs ja vakavin ongelma on, että eri jumalten kieltämiseen on hyvin erilaiset syyt. Tarustojen jumalista suurin osa on oikeastaan moraalittomia, supervoimilla varustettuja ihmisiä. Ne eivät selitä kosmoksen alkuperää, sen hienosäätöä tai moraalilain olemassaoloa. Miksi kristitty torjuu nuo tuhannet jumalat? Ei todisteiden puutteen vuoksi, kuten ateisti toivoo (koska haluaisi sitten sanoa Jumalasta samaa), vaan näiden olentojen tarpeettomuuden tähden.

Yksi ikuinen ja kaikkivoipa Jumala selittää todellisuuden piirteet paremmin, laajemmin ja taloudellisemmin kuin monijumalaisuus. Hänet tulisi hylätä muiden mukana vain siinä tapauksessa, että jokin ateistinen selitys onnistuu vielä paremmin. Toistaiseksi nuo yritykset ovat jääneet kauas tavoitteesta. On siis oikeutettua todeta, että vaikka auton konepellin alle ei tarvita sataa tai kymmentä moottoria, tämä ei tarkoita, että se yksikin moottori on turha.

Katso samasta aiheesta pidempi YouTube-video

J. J. Aleksi Markkanen
OPKOn apologi, puolustajanpolku.fi

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

17.-21.7. OPKOn kesäleiri Valkealassa

17.8. OPKOn 60-vuotisjuhlavuoden pääjuhla Enä-Sepässä klo 11−21

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

Pääsihteeri Jussi Miettisen kuva.
Pääkirjoitukset

Arkin pääkirjoitus: Kaksi valtuutusta

Milloin viimeksi aloit katsoa elokuvaa keskeltä tietämättä, mitä siihen mennessä on tapahtunut? Uskonasioiden kanssa käy usein näin. Keskitymme tapahtumiin syntiinlankeemuksesta lunastukseen unohtaen, että stoori alkoi jo ennen niitä. Raamatun kuvaamat luomistapahtumat kertovat suuresta taiteilijasta, joka ei luonut mitään vain siksi, että se on hyödyllistä. ”Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä” (1. Moos. 2:9). Kauneus ja sen tuoma nautinto olivat arvokkaita itsessään. Nämä ovat edelleen läsnä kaikkialla maailmassa – vastasyntyneen lapsen maidon luputuksessa, koiran selkään sataneessa lumihiutaleessa ja poskien punassa ensitreffeillä. ”Kauneus pelastaa maailman”, sanoi venäläinen kirjailija Fjodor Dostojevski.

Lue lisää »
Aiempia:
Teema
Godwin "Gody" Otieno
Tanssija putosi Jeesuksen syliin

Kenialainen ammattitanssija Godwin ”Gody” Otieno ahmi Euroopan taidemaailman mahdollisuuksia ja loisti suurilla lavoilla. Hän luopui loisteesta juuri kun nousukiito oli maukkaimmillaan. Jäljellä on Jeesus ja avoin tulevaisuus.

Opetukset

Herätys apostolien malliin

On kiehtovaa ja yllätyksellistä tutustua siihen millainen Jeesus oli. Tarkoitan hänen katsettaan, luonnettaan ja sen sellaista. Ne kertovat meille, millainen Jumala on. Uuden testamentin kertomukset Jeesuksen kohtaamisista ihmisten kanssa tutustuttavat meidät Jeesuksen persoonallisuuteen. ”Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh.14:9).

Apologianurkka

Luomisen tuskaa

Harva luonnontieteen paradigma aiheuttaa kristittyjen parissa yhtä suurta kiistaa ja hämmennystä kuin evoluutio. Se jakaa uskovat vähintään kolmeen leiriin, jotka suhtautuvat tieteeseen ja Raamattuun eri tavoin.

Kolumnit

Petra Uusimaan kuva.

Perheyhteys toi minut lähemmäksi Jumalaa

Olen aina kokenut kroonista yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta, ja muistan itkeneeni yksinäisyyttäni vielä uskoontulonikin jälkeen monina iltoina rukoillessa. En koskaan uskonut, että Jumala voisi ratkaista yksinäisyyttäni.