Ylösnousemus elämän pohjaksi

Miten saisit naapurisi tai koulukaverisi vakuuttumaan siitä, että Jeesus elää? Joensuun OPKOn opiskelijatyöntekijä Nooa Saarella on ehdotus.

Ruumiin ylösnousemus. Voitto kuolemasta, synnistä ja Saatanasta. Uuden ihmissuvun alku. Uskomme perustus, josta apostoli Paavali lausui näin: ”Mutta ellei Kristusta ole herätetty, teidän uskonne on pohjaa vailla ja olette yhä syntienne vallassa.” (1. Kor. 15:17) Ristillä kuoliaaksi runnellun Messiaan tarinassa tyhjä hauta oli mullistava käänne. Häpeällinen häviö muuttui hetkessä ilosanoman voittokuluksi.

Ihmisten piti kuitenkin ottaa ilosanoma myös vastaan, ettei se jäänyt vain pienen joukkion sisäpiirilegendaksi. Sen täytyi saada sija ihmisissä. Oletko siis koskaan pysähtynyt miettimään, mistä ajanlaskumme alkuvaiheen ihminen saattoi itse asiassa vakuuttua, että Jeesus Nasaretilainen todella nousi kuolleista, kuten hänen opetuslapsensa nyt kaikkialla julistivat? Mitkä kolme seikkaa tukivat tämän sanoman todenperäisyyttä?

Ensiksi hän saattoi matkustaa Jeesuksen haudalle ja todeta, että sisällä ei tosiaankaan maannut enää ketään. Toiseksi hän kykeni kenties etsimään käsiinsä joitain niistä sadoista ihmisistä, jotka todistivat nähneensä Jeesuksen ylösnousseena ja kuulla heidän tarinoitaan. Kolmas mahdollinen vakuuttumisen aiheuttaja oli seurata opetuslasten elämää: miten Jeesuksen ylösnousemus heidän elämässään näkyi?

Viimeksi mainittu on yksi ylösnousemususkon puolustamisen kulmakiviä. Miksi pelokkaat ja harhateillä olleet opetuslapset yhtäkkiä julistivatkin järjettömältä kuulostavaa uutista ristiinnaulitun Mestarinsa kuolleista nousemisesta vailla pienintäkään epäilystä ja olivat valmiit jopa menettämään henkensä tuon sanoman vuoksi? Kuka tekee tällaista valheen vuoksi? Ei ihme, että niin moni 0-luvun ihminen vakuuttui ja kääntyi Herran seuraajaksi.

Entä oletko pysähtynyt miettimään, mistä naapurisi, koulukaverisi, perheenjäsenesi vakuuttuisi, että Jeesus Nasaretilainen todella nousi kuolleista, kuten väität? Toki he voivat matkustaa Jerusalemiin ja tutkia Jeesuksen hautapaikkaa, tai etsiä käsiinsä ihmisiä, jotka kertovat nähneensä Jeesuksen. Voit myös kertoa heille ensimmäisistä opetuslapsista. Todennäköisesti heidät kuitenkin vakuuttaa parhaiten se, että he näkevät sinun elämäsi rakentuvan Kristuksen ylösnousemuksen varaan ja kokevat sen ylösnousemusvoiman, joka sinussa vaikuttaa.

On hyvä pysähtyä pohtimaan eloansa tästä näkökulmasta. Näkyykö minun elämästäni ulospäin se, että Jeesus Kristus nousi kuolleista? Mistä muut voivat sen huomata? Ojentaudunko todella tämän mullistavan totuuden varaan: ohjaako se puhettani, päätöksiäni ja tulevaisuuttani? Koenko ylösnousemuksen muuttavaa voimaa elämässäni? Vai onko se vain asia, jonka myönnän todeksi, mutta jonka varaan en oikeasti käytännössä luota mitään?

Jos toteat tilasi heikoksi, kaiva esille Raamatusta Efesolaiskirjeen 1:17–19 ja rukoile Paavalin rukous. Kun opit tuntemaan Isäsi, identiteettisi kirkastuu ja rohkaistut luottamaan myös siihen, että sama voima, joka nosti Herran haudasta Luojan oikealle puolelle, vaikuttaa myös tänään sinussa. Näin sinusta kasvaa elävä ylösnousemuksen todistus.

Teksti: Nooa Saari
Joensuun OPKOn opiskelijatyöntekijä

Juttu on julkaistu Arkin numerossa 3/2021. Tilaa Arkki ilmaiseksi

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

Veritas Forumit: 

Pe 26.4. Tampere: Alister McGrath, Leila Haaparanta
Ke 8.5. Jyväskylä: Vishal Mangalwadi, Laura Stark
Pe 10.5. Helsinki: Vishal Mangalwadi, Eva Biaudet
Lue lisää Veritas Forumeista

17.8. OPKOn 60-vuotisjuhlavuoden pääjuhla Enä-Sepässä klo 12−18

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

Pääsihteeri Jussi Miettisen kuva.
Pääkirjoitukset

Suuria unelmia pienille ihmisille

Vuoden alussa kuntosalille ilmestyi uusia kasvoja. Monet heistä olivat luvanneet itselleen laittaa kroppansa kuntoon. Vähitellen joukko harveni. Tavoitteiden asettaminen on tärkeää, mutta on eri juttu jaksaa mennä sitkeästi niitä kohti.

Lue lisää »
Aiempia:
Teema

Opetukset

Hengen ja tulen kaste

Olin leikkimässä kotitalomme pihalla Turussa, kun A-rapun kuudennessa kerroksessa asuvan Tepon isä tuli ulos. Hän katsoi meidän poikien auki repsottavia kengännauhoja, kumartui vuorotellen jokaisen kohdalle ja opetti solmimaan nyöreistä rusetin. Kun Johannes Kastajalta kysyttiin, oliko hän se odotettu Messias, hän vastasi, ettei olisi kelvollinen edes avaamaan Messiaan kengännauhoja.

Apologianurkka
Aleksi Markkanen

Vain yksi jumala vähemmän

Uusateistit huomauttavat mielellään, että kristityt ovat pitkälti samaa mieltä heidän kanssaan. He luettelevat pitkän rimpsun muinaisia ja nykyisiä jumalhahmoja, joihin mekään emme usko. Sitten he toteavat myhäilevään sävyyn, että kiistäessään

Kolumnit

Petra Uusimaan kuva.

Perheyhteys toi minut lähemmäksi Jumalaa

Olen aina kokenut kroonista yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta, ja muistan itkeneeni yksinäisyyttäni vielä uskoontulonikin jälkeen monina iltoina rukoillessa. En koskaan uskonut, että Jumala voisi ratkaista yksinäisyyttäni.