Evankeliumi ja ahdistus – kuuluvatko ne yhteen?

sunset-865310_1920
Jos kuvaisin omaa hengellistä elämääni, kuten Paavali tekee, saisin huolestuneita katseita. Välillä Paavalilla oli tilanteita, joissa hän ei voinut luottaa muuhun kuin, että Jumala herättää kuolleet - sillä hän oli jo varma omasta kuolemastaan.

“Sillä ei Makedoniaan tultuammekaan lihamme saanut mitään rauhaa, vaan me olimme kaikin tavoin ahdistetut: ulkoapäin taisteluja, sisältäpäin pelkoa.” (2. Kor 7:5). Uudesta testamentista näkee selkeästi, että varhaiset kristityt kokivat hankaluutta ja vainoa. Heidän sanomaansa ei otettu vastaan aina iloisin mielin. Kun Paavali opetti synagogassa, osa juutalaisista kääntyi, mutta lopulta hänet usein heitettiin ulos synagogasta. Myös pakanoita kääntyi kristinuskoon, mutta osa heistä, jotka eivät kääntyneet, vainosi kristittyjä ankarasti.

Jeesus ei ole luvannut seuraajilleen helppoa elämää. Sen sijaan hän puhuu paljon hankaluuksista ja tulevista vastoinkäymisistä. Puhummeko itse samassa määrin? Jos emme, niin ihmiset voivat luulla tehneensä jotain väärin tai ajautuneensa harhaan, koska eivät tunnista kärsimyksiä ja vaikeuksia osaksi kristityn elämää. Olemmeko valmistautuneita siihen, että Jeesuksen seuraaminen tekee elämästämme vaikeampaa ja olemmeko valmiita maksamaan siitä hintaa?

Elämme todeksi vastakulttuuria, joka tarkoittaa aina hankaluutta yleistä mielipidettä vastaan.
Maailma, jossa varhaiset kristityt elivät, oli paljon julmempi kuin se, jossa me elämme – he saattoivat joutua maksamaan uskostaan jopa hengellään. Me emme Suomessa koe jatkuvaa kuoleman vaaraa ja uhkaa uskon vuoksi. Ehkä vainosta ja kärsimyksestä evankeliumin tähden ei siksi ole ajankohtaista puhua?

Evankeliumin työ ja kristittynä eläminen ei pääsääntöisesti ole helppoa – ainakaan silloin, jos haluamme saada asioita aikaiseksi ja vaikuttaa maailmaan. Jos kristittynä eläminen on vain mukavaa ja helppoa, niin emme ole riittävästi tekemisissä maailman kanssa. Kaikki vastoinkäymiset ja ongelmat eivät kuitenkaan ole hengellisiä. Jos tulkitsemme asiat vain hengellisestä näkökulmasta käsin, emme opi ratkaisemaan uuden tekemiseen liittyviä inhimillisiä haasteita.

Kärsimyksestä ja vaikeuksista ei siksi pidä vaieta, vaan ymmärtää niiden kuuluvan olennaisena osana kristityn vaellukseen. Evankeliumia ei tule esittää pelkästään mukavana ja iloisena asiana, jotta ihmiset siitä kiinnostuisivat. Pelkäämmekö, ettei kristinusko houkuta, jos kristityt paljastavat mitä vaikeuksia ja ahdistuksia heillä on? Sen sijaan meidän tulee olla niissä rehellisiä, jotta vaikeuksia elämässään kokeneet ihmiset voisivat samaistua meihin. Näin he voivat saada lohdutusta evankeliumista, joka ei lupaa rauhaa maailman kanssa vaan Jumalan.

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

27.-29.1.23 father & king - disciple

Disciple is a student conference (in Helsinki), family gathering and summit for a community of believers centered around Jesus. 

Early bird prices are valid until 30th of November 2022. 

Disciple conference is arranged by Petrus Församling and OPKO. 

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

Aiempia:
Teema
alt=""
Uskon hyvä puolustaja tuntee kysymysten voiman

Totuus ei kasva eikä kutistu ihmisen mielen mukaan, mutta se tarvitsee puolestapuhujia. Jokainen kristitty voi kasvaa sellaiseksi, rohkaisee OPKOn apologi Aleksi Markkanen. Usein kaikki alkaa kysymyksistä.

Opetukset

alt=""

Evankeliumia jälkikristilliseen Suomeen

Millainen oli mielikuvien kristillinen Suomi? Melkein kaikki kuuluivat kirkkoon, kristinuskoa arvostettiin, kirkossa käytiin, pappi ja piispa olivat arvostetuimpien ammattien joukossa, kansa tunsi kristinuskon perusteet, virret olivat tuttuja, sunnuntaiaamu oli pyhitetty

Apologianurkka
alt=""

Harhatieto ja todellisuus

Elokuussa uutisoitiin ranskalaisesta tutkijasta, joka tviittasi teleskoopin tarkan kuvan Proxima Centauri-tähdestä. Tviitti keräsi toistakymmentä tuhatta tykkäystä. Kommenteissa ylistettiin tieteen voittokulkua. Sitten kuvan liikkeellelaittaja paljasti totuuden. Kyseessä oli vain punainen makkaraviipale

Kolumnit

alt=""

Kristinuskon vastaus länsimaiseen sekularisaatioon

Kristinuskon asema yhteiskunnassa on muuttunut koko historiansa ajan. Länsimainen kulttuuri rakentuu kristillisten arvojen ja ihmiskäsityksen pohjalle, mutta tämä on Suomessa ja Euroopassa laajalti unohdettu, kirjoittaa lääketieteen opiskelija Marko Varvikko.