Jeesuksen kuolema: Mitä voimme siitä tietää?

Kristinuskon tärkeä ominaispiirre on sen ankkuroituminen historiallisiin tositapahtumiin.

Kristinusko ei ole jokin aate tai perustu toiveajatteluun. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus ovat näistä kaksi erittäin keskeistä tapahtumaa. Tämä kirjoitus keskittyy näistä kahdesta ensimmäiseen. Seuraavalla kerralla käsittelemme jälkimmäistä.

Kuoliko Jeesus aivan varmasti ristillä? Tämän asian kiistivät toisen vuosisadan aikana henkilöt, joiden mukaan Jeesuksen ruumis oli näennäinen eikä hän siten voinut kuollut ristillä, saati nousta ruumiillisesti kuolleista. Piispa Ignatios kirjeissään kutsuu tätä doketismiksi. Muun muassa monet muslimit kiistävät Jeesuksen ristinkuoleman historiallisuuden. Kuitenkin erittäin harva akateeminen tutkija kiistää Jeesuksen kuolemaa ristillä faktana. Sillä on vahva perusta – eikä vain tutkijoiden konsensuksen takia – vaan sen vuoksi, mitä myös Raamatun ulkopuoliset lähteet kertovat. Vastaväitteitä tietenkin on olemassa. Käsittelen niistä kahta merkittävää.

Eräs vastaväite Jeesukseen ristinkuolemalle on, että joku toinen (kuten Simon Kyreneläinen) ristiinnaulittiin hänen sijaansa. Mitä silminnäkijät kertovat? Jeesuksen kuolemaa oli todistamassa hänen kannattajiaan, mutta myös vastustajiaan ja muutakin kansaa. Silminnäkijöitä oli siis eri ryhmittymistä, mutta yhdestä asiasta vallitsi yksimielisyys: Jeesus kuoli ristillä. Ja myöhemmin, kun Jeesuksen opetuslapset opettivat eri yhteyksissä, he opettivat juuri samaa (mitä olivat itse nähneet): Jeesus kuoli ristillä.

Toinen esitetty vastaväite kuuluu suurin piirtein näin: Jeesus ristiinnaulittiin, mutta hän selvisi jotenkin hengissä. Ristiinnaulitsemisen jälkeen hänet (1) joko laitettiin joukkohautaan ja hän virkosi sitten eloon ja kuoli myöhemmin. Tai sitten (2) hänet haudattiin kalliohautaan, mutta Jeesus siirsi pois suuren kiven ja pakeni vartioidusta haudasta. Kyseessä oli valekuolema.

Ensinnäkin Jeesuksen kuolema varmistettiin kahteen otteeseen roomalaisten sotilaiden toimesta, jopa lävistämällä hänet keihäällä. Silloin hän oli jo kuollut! Olisiko siis tappamisen koulutetut ammattilaiset epäonnistuneet? Eivät varmastikaan. Toisen vaihtoehdon selitysvoima on erittäin heikko. Ruoskittu, ristiinnaulittu ja verta vuotanut Jeesus olisi irrottanut käärinliinat ja kaiken lisäksi siirtänyt ison kiven ja sitten luikkinut tiehensä ilman vartijoiden reagointia. Siksi ainoaksi varteenotettavaksi vaihtoehdoksi jää: Jeesus kuoli ristillä.

Anssi Ollilainen
teologian tohtori

Juttu on julkaistu Arkin numerossa 1/2021. Tilaa Arkki ilmaiseksi

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

27.-29.1.23 father & king - disciple

Disciple is a student conference (in Helsinki), family gathering and summit for a community of believers centered around Jesus. 

Early bird prices are valid until 30th of November 2022. 

Disciple conference is arranged by Petrus Församling and OPKO. 

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

Aiempia:
Teema
alt=""
Uskon hyvä puolustaja tuntee kysymysten voiman

Totuus ei kasva eikä kutistu ihmisen mielen mukaan, mutta se tarvitsee puolestapuhujia. Jokainen kristitty voi kasvaa sellaiseksi, rohkaisee OPKOn apologi Aleksi Markkanen. Usein kaikki alkaa kysymyksistä.

Opetukset

alt=""

Evankeliumia jälkikristilliseen Suomeen

Millainen oli mielikuvien kristillinen Suomi? Melkein kaikki kuuluivat kirkkoon, kristinuskoa arvostettiin, kirkossa käytiin, pappi ja piispa olivat arvostetuimpien ammattien joukossa, kansa tunsi kristinuskon perusteet, virret olivat tuttuja, sunnuntaiaamu oli pyhitetty

Apologianurkka
alt=""

Harhatieto ja todellisuus

Elokuussa uutisoitiin ranskalaisesta tutkijasta, joka tviittasi teleskoopin tarkan kuvan Proxima Centauri-tähdestä. Tviitti keräsi toistakymmentä tuhatta tykkäystä. Kommenteissa ylistettiin tieteen voittokulkua. Sitten kuvan liikkeellelaittaja paljasti totuuden. Kyseessä oli vain punainen makkaraviipale

Kolumnit

alt=""

Kristinuskon vastaus länsimaiseen sekularisaatioon

Kristinuskon asema yhteiskunnassa on muuttunut koko historiansa ajan. Länsimainen kulttuuri rakentuu kristillisten arvojen ja ihmiskäsityksen pohjalle, mutta tämä on Suomessa ja Euroopassa laajalti unohdettu, kirjoittaa lääketieteen opiskelija Marko Varvikko.