Elä rohkeasti lähetettynä

blogi_russel
Jos Jeesus asuisi tämän päivän Suomessa, hän olisi prostituoitujen paras kaveri, järjestäisi asuntoja kodittomille, pitäisi hurjia juhlia, opettaisi maahanmuuttajia luistelemaan ja säätäisi oikeudenmukaisia lakeja. Kyllä, ja Mark Russell on täysin vakuuttunut, että Jeesuksella olisi oma Twitter-profiili, jos hän eläisi keskuudessamme.

Englantilaisen  Church Army – evankeliointijärjestön johtajan Mark Russellin sanoma on selkeä. Jumalan rakkaus on ehdotonta. Meidän kristittyjen tulee oppia luottamaan Jumalaan enemmän, olemaan rohkeampia ja varmempia uskossamme ja elämään sitä todeksi radikaalilla tavalla. Myös itse kirkon tulee olla radikaalimpi, provokatiivisempi ja ajanmukaisempi.

– Kirkon ei tule olla tylsä organisaatio. Nykytilanteessa seurakunta huutaa ”Jeesus on vastaus” ihmisille, jotka eivät ole edes esittäneet kysymystä. Evankelioinnissa on sen sijaan kyse elämäntyylistä, joka on niin radikaali, että ihmisten on pakko kysyä, miksi elämme niin. Ole antelias, osoita välittämistä, rakasta ja palvele yli sen, mikä on normaalia. Silloin ihmiset kiinnostuvat siitä, mitä sanottavaa sinulla on.

Älä ole kaappikristitty

Mark haastaa perinteisen näkemyksen evankelioinnista. Evankelistan tehtävä on saada seurakunnan ulkopuoliset ihmiset ymmärtämään, että he ovat Jumalan mielestä huipputyyppejä. Suuri osa nykyevankelistan toimenkuvaa on myös muiden kristittyjen rohkaiseminen kertomaan Jeesuksesta.

Mark on tietoinen siitä, että useimpien kristittyjen mielestä evankeliointi on vaikeaa ja työlästä, mutta näin asian ei tarvitse olla. Ei ole olemassa yhtä ainoaa kaikille sopivaa tyyliä, mutta jokainen kristitty voi kertoa uskostaan jollekulle.

– Tilastojen mukaan yhdeksän kymmenestä kristitystä on tullut uskoon jonkun ihmisen kautta, jonka he tuntevat ja johon he luottavat. Elä rohkeasti uskoasi todeksi perheen, ystävien, naapurien sekä opiskelu- ja työkaverien parissa. Meidän tarvitsee ottaa vain yksi askel, ja Jumala hoitaa loput.

Damaskoksen ja Emmauksen tiet

Mark muistuttaa myös, että maailmamme on muuttunut. Postmodernissa yhteiskunnassa eivät toimi samat evankeliointitavat kuin ennen.

– Uudessa Testamentissa näemme, että ihmisiä tulee uskoon kahdella eri tavalla. Minulla on tapana puhua Damaskoksen tiestä ja Emmauksen tiestä. Damaskoksen tie tarkoittaa ihmistä, joka Paavalin tavoin tulee dramaattisella tavalla uskoon ja muuttuu kertaheitolla murhaajasta pyhimykseksi. Emmauksen tiellä opetuslapset kävelevät Jeesuksen kanssa pitkän matkan, esittävät kysymyksiä, keskustelevat ja viettävät aikaa hänen kanssaan ennen kuin he ymmärtävät, että kyseessä on Jeesus.

– Minun kokemukseni mukaan nykypäivän evankeliointi on enemmän Emmauksen tien tyyppistä; toisin sanoen jaamme elämää toisen kanssa jonkin aikaa, ja kun aika on kypsä, johdamme hänet Jeesuksen luo.

Ajanmukainen sanoma

Evankeliointiin ei kuulu ainoastaan Jeesuksesta kertominen arkipäivän suhteiden kautta, vaan evankelioinnilla on myös profeetallinen ulottuvuus, mikä tarkoittaa oikeudenmukaisuuden toteutumista yhteiskunnassa. Joskus se haastaa jopa koko kansakunnan etiikan. Kyse voi olla vaikkapa köyhien puolustamisesta tai asunnottomuuden torjumisesta.

– Church Army on paljolti keskittynyt olemaan profeetallinen ääni yhteiskunnassa. Jaamme ruokaa köyhille ja teemme projekteja asunnottomien ja prostituoitujen parissa.

Lisäksi meidän on opittava olemaan yhteiskunnassamme ajanmukaisia ja rohkeita puolustamaan sitä, mihin uskomme, myös julkisessa tilassa. Mark on valittu vuoden kristityksi tviittaajaksi Isossa-Britanniassa vuosina 2013 ja 2014.

– Minulla on Twitterissä 6 500 seuraajaa, ja 100 000 ihmistä lukee viikoittain viestejäni. Twitter on loistava työväline sanoman jakamiseen. Näppituntumalta noin puolet seuraajistani on ei-kristittyjä, ja minulla olisi lukemattomia esimerkkejä siitä, kuinka viestittely Twitterissä on johtanut keskusteluun Jumalasta kahvikupposen äärellä.

Opetuslapseus ei ole muotisana

Jeesus ei koskaan halunnut perustaa kristillistä kerhoa. Edes sana kristitty ei esiinny kertaakaan evankeliumeissa. Markin mukaan kristitty on sellainen, joka kutsuu Jumalaa isäkseen sunnuntaina mutta elää loppuviikon kuin orpolapsi. Jumala haluaa tehdä meistä Jeesuksen kaltaisia opetuslapsia. Jumala on kaivannut opetuslapsia viimeiset 2000 vuotta, ja nyt alamme vihdoin laajemmin ymmärtää, mistä opetuslapseudessa on kyse.

– Opetuslapsi on sellainen, joka antaa koko elämänsä Jeesukselle ja alkaa seurata häntä. Meidän täytyy voida näyttää esimerkkiä opetuslapsena elämisestä. Miten Jeesus puhuisi? Mitä hän tekisi? Kuinka Jeesus kohtelisi ihmistä, josta on vaikea pitää? Kuinka hän rukoilisi?

Jos teemme opetuslapseudesta liian monimutkaista, syntyy ongelmia. Mallit ja käsitteet ovat hyviä, mutta jos juutumme niihin liikaa, ihmisistä tuntuu, etteivät he selviä, joten he luovuttavat. Opetuslapseus on yksinkertaista: vietämme joka päivä aikaa Jumalan kanssa ja pyydämme häntä käyttämään meitä. Opetuslapseuden haaste on korkea, mutta meidän tulee muistaa, että Pyhä Henki on ensisijaisesti se, joka muuttaa meitä enemmän Jeesuksen kaltaisiksi.

Uskalla haastaa epäkohdat

Markin mielestä kristittyjen tulee olla aktiivisia yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla. Hän on itse ehdokkaana toukokuussa pidettävissä Ison-Britannian parlamenttivaaleissa ja tahtoo muuttaa useita asioita.

– Poliittinen aktiivisuus on minulle yksi tapa palvella Jumalaa. Minulle se merkitsee kristityn äänenä olemista yhteiskunnassa. Haluaisin tasoittaa Englannin köyhien ja rikkaiden välistä kuilua. Maassamme on aivan liikaa ihmisiä, jotka kärsivät ja asuvat kadulla.

– Haluaisin myös luoda energiastrategian, jossa emme ole riippuvaisia öljystä ja hiilestä. Tällä hetkellä olemme tuhoamassa planeettaamme. Meidät on kutsuttu pitämään siitä huolta, ei tuhoamaan sitä. Näistä kahdesta asiasta haluaisin aloittaa. Saa nähdä, miten menee. Toukokuussa olen viisaampi, päättää Mark veitikkamaisesti.
 
Teksti: Eva Gädda
Suomennos: Sari Nuutinen
Teksti julkaistu alunperin Arkki-lehden numerossa 2/2015.

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

Veritas Forumit: 

Pe 26.4. Tampere: Alister McGrath, Leila Haaparanta
Ke 8.5. Jyväskylä: Vishal Mangalwadi, Laura Stark
Pe 10.5. Helsinki: Vishal Mangalwadi, Eva Biaudet
Lue lisää Veritas Forumeista

17.8. OPKOn 60-vuotisjuhlavuoden pääjuhla Enä-Sepässä klo 12−18

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

Pääsihteeri Jussi Miettisen kuva.
Pääkirjoitukset

Suuria unelmia pienille ihmisille

Vuoden alussa kuntosalille ilmestyi uusia kasvoja. Monet heistä olivat luvanneet itselleen laittaa kroppansa kuntoon. Vähitellen joukko harveni. Tavoitteiden asettaminen on tärkeää, mutta on eri juttu jaksaa mennä sitkeästi niitä kohti.

Lue lisää »
Aiempia:
Teema

Opetukset

Hengen ja tulen kaste

Olin leikkimässä kotitalomme pihalla Turussa, kun A-rapun kuudennessa kerroksessa asuvan Tepon isä tuli ulos. Hän katsoi meidän poikien auki repsottavia kengännauhoja, kumartui vuorotellen jokaisen kohdalle ja opetti solmimaan nyöreistä rusetin. Kun Johannes Kastajalta kysyttiin, oliko hän se odotettu Messias, hän vastasi, ettei olisi kelvollinen edes avaamaan Messiaan kengännauhoja.

Apologianurkka
Aleksi Markkanen

Vain yksi jumala vähemmän

Uusateistit huomauttavat mielellään, että kristityt ovat pitkälti samaa mieltä heidän kanssaan. He luettelevat pitkän rimpsun muinaisia ja nykyisiä jumalhahmoja, joihin mekään emme usko. Sitten he toteavat myhäilevään sävyyn, että kiistäessään

Kolumnit

Petra Uusimaan kuva.

Perheyhteys toi minut lähemmäksi Jumalaa

Olen aina kokenut kroonista yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta, ja muistan itkeneeni yksinäisyyttäni vielä uskoontulonikin jälkeen monina iltoina rukoillessa. En koskaan uskonut, että Jumala voisi ratkaista yksinäisyyttäni.