Nasaretilaisen kriisinhallinnasta

Kuoleman voittajan arvonimen voisi ajatella viittaavan voimakkaaseen, hyvän puolella seisovaan taistelijaan. Entä jos Jeesuksen kansainvälinen kriisinhallinta ei tunnu oikeanlaiselta tai riittävältä?

Mieleen nousee ”mitä sä Jeesus taas teet” ja kolme huutomerkkiä. Ei mikään kirjaimellinen, nohevan hurskas psalmisitaatti, mutta löytyy ajatuksena toki Raamatusta (ks. Pietarin tulkitsemana Matt. 14:30). Jeesuksen olisi välillä hyvä ajatella vähän enemmän. Uusi huono uutinen tai suuronnettomuus johtaa äkkiä syytökseen, että hänen tulisi ottaa paremmin huomioon kokonaistilanteet ja viattomat siviiliuhrit niiden keskellä. Jeesus ei myöskään tunnu tajuavan, että katastrofit vaikuttavat myös minuun, suojattuun lintukotolaiseen, ja hauraan tunne-elämäni tasapainoon.

Uutisvirran äärellä tuntuu, että tämä koko planeetan mittakaavassa jatkuvasti epäonnistuva rauhanturvaoperaatio saisi jo loppua. Rauhanruhtinas lupasi sodan ääniä ja muita mullistuksia ennen paluutaan, mutta rajansa kaikella. Maailmanhistorian lopputekstit ovat luullakseni sen verran pitkät, että ne ainakin saa jo laittaa pyörimään näin näytöksen päätteeksi. Muistetaan hyvät, alleviivataan pahat ja heille tarpeellinen kohtalo ja ihmetellään vielä kerran yhdessä kärsimyksen määrää ja mieltä. Bloopers-osioon eli maailmanhistoriasta pois leikattuihin epäonnistuneisiin kohtauksiin olisi hyvä erityisesti panostaa. Jos esimerkiksi Bileamin aasilla (4. Moos. 22:30) oli mielessä muitakin kipakoita kommentteja, niin niitä kuulisin mielelläni.

Ylipäätään Jeesuksen pitäisi kriha-ammattilaisena olla enemmän läsnä ja näkyvä ajassamme. Vertauksessaan rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta (Luuk. 16) Jeesus totesi Abrahamin suulla, että jos Mooses ja profeetat eivät ihmiselle riitä, kuolleiden herättämisestäkään ei ole iloa. Tätä tekisi kokemuskyllästeisen maailmamme keskellä mieli kyseenalaistaa. Eikö Jeesuksen vain kannattaisi puhutella postmoderneja länsimaalaisia tunnusteoilla: miten muuten voisin vakuuttaa ilmastoahdistuneen, sotaorvon, koulukiusatun tai masentuneen, ettei tämä ole yksin ja että Jumala on kaikkivaltias ja hyvä? Kulttuurikristillisestä perintöraamatun kansien katselusta kun ei saa sen vertaa toivoa, että kestäisi edes lukea yhden päivän globaalit huonot uutiset, saati elää niiden keskellä.

Jätän tämän vain tähän, kuten sanonta kuuluu. Vaikeimmat kysymykseni Jeesuksen operatiivisesta toiminnasta jäävät kärsimyksen ja epäoikeudenmukaisuuden osalta tässä elämässä vastaamatta. Koska tunnetusti podemme maailmanlaajuista toivottomuuden ja pahoinvoinnin pandemiaa, en selvästi ole asialistani kanssa yksin. Salatun Herran salaamaton strategia on onneksi ikiaikainen, luotettava ja suvereeni: minä en jätä enkä hylkää (Joos. 1:5, Matt. 28:20). Jos se ei riittäisi, mikään ei riittäisi – mutta se riittää.

Katariina Mäkilä
Open Doorsin viestintäkoordinaattori, Helsingin OPKOn aktiivi

Kirjoitus on julkaistu Arkin numerossa 2/2023. Tilaa Arkki ilmaiseksi

tervetuloa mukaan opkon toimintaan

Järjestämme opiskelijailtoja ja nuorteniltoja eri puolilla Suomea. Tervetuloa mukaan!

17.-21.7. OPKOn kesäleiri Valkealassa

17.8. OPKOn 60-vuotisjuhlavuoden pääjuhla Enä-Sepässä klo 11−21

Lisää
luettavaa

Suomen Ev.lut. Opiskelija- ja Koululaislähetyksen tiedotus- ja raamatunopetuslehti

Pääsihteeri Jussi Miettisen kuva.
Pääkirjoitukset

Arkin pääkirjoitus: Kaksi valtuutusta

Milloin viimeksi aloit katsoa elokuvaa keskeltä tietämättä, mitä siihen mennessä on tapahtunut? Uskonasioiden kanssa käy usein näin. Keskitymme tapahtumiin syntiinlankeemuksesta lunastukseen unohtaen, että stoori alkoi jo ennen niitä. Raamatun kuvaamat luomistapahtumat kertovat suuresta taiteilijasta, joka ei luonut mitään vain siksi, että se on hyödyllistä. ”Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä” (1. Moos. 2:9). Kauneus ja sen tuoma nautinto olivat arvokkaita itsessään. Nämä ovat edelleen läsnä kaikkialla maailmassa – vastasyntyneen lapsen maidon luputuksessa, koiran selkään sataneessa lumihiutaleessa ja poskien punassa ensitreffeillä. ”Kauneus pelastaa maailman”, sanoi venäläinen kirjailija Fjodor Dostojevski.

Lue lisää »
Aiempia:
Teema
Godwin "Gody" Otieno
Tanssija putosi Jeesuksen syliin

Kenialainen ammattitanssija Godwin ”Gody” Otieno ahmi Euroopan taidemaailman mahdollisuuksia ja loisti suurilla lavoilla. Hän luopui loisteesta juuri kun nousukiito oli maukkaimmillaan. Jäljellä on Jeesus ja avoin tulevaisuus.

Opetukset

Herätys apostolien malliin

On kiehtovaa ja yllätyksellistä tutustua siihen millainen Jeesus oli. Tarkoitan hänen katsettaan, luonnettaan ja sen sellaista. Ne kertovat meille, millainen Jumala on. Uuden testamentin kertomukset Jeesuksen kohtaamisista ihmisten kanssa tutustuttavat meidät Jeesuksen persoonallisuuteen. ”Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän” (Joh.14:9).

Apologianurkka

Luomisen tuskaa

Harva luonnontieteen paradigma aiheuttaa kristittyjen parissa yhtä suurta kiistaa ja hämmennystä kuin evoluutio. Se jakaa uskovat vähintään kolmeen leiriin, jotka suhtautuvat tieteeseen ja Raamattuun eri tavoin.

Kolumnit

Petra Uusimaan kuva.

Perheyhteys toi minut lähemmäksi Jumalaa

Olen aina kokenut kroonista yksinäisyyttä ja ulkopuolisuuden tunnetta, ja muistan itkeneeni yksinäisyyttäni vielä uskoontulonikin jälkeen monina iltoina rukoillessa. En koskaan uskonut, että Jumala voisi ratkaista yksinäisyyttäni.